Satisfactory Early Access

247 views
0

Eindelijk is het zover, nadat ik bijna van mijn stoel viel afgelopen E3 toen de game aangekondigd werd was het gisterenavond zover. De Early Access release van Satisfactory! De Game is ontwikkeld door Coffee Stain en zou ook door hun uitgegeven worden, echter zijn ze afgelopen november over genomen door THQ Nordic.

Coffee Stain Studios bedankt!

Voordat ik verder ga met mijn mening (en nee het heeft mijn mening niet beinvloed) wil ik eerst Coffee Stain Studios bedanken voor het geven van een Early Access Key voor mij om te streamen!

3D Factorio?

In het kort ja, langer antwoord niet helemaal lol. Natuurlijk het idee is duidelijk afkomstig van Factorio echter heeft Coffee Stain er wel een goede eigen twist aan gegeven. Ik heb gisterenavond een uurtje of 2 a 3 gespeeld samen met TheBlackAngelx dus we zijn nog niet super ver. Nu hebben we wel samen het Alpha weekend gespeeld dus het begin was niet geheel onbekend. (en veel te veel uren in Factorio o.0)

Doel

Wat is nu het doel van de game, dat is eigenlijk de vraag die het meeste gesteld wordt in de chat, zoals verwacht aangezien de community die factorio kent natuurlijk nogal klein is op twitch. Maar in het kort is het de bedoeling een mega fabriek te maken waarin je alles automatiseert, waar je letterlijk begint met niets.

Beginnen

Waar begin je als je niets hebt? De game heeft een redelijk goede en korte tutorial die begint zodra je op de planeet geland bent. Waarin je eigenlijk stap voor stap bekend gemaakt wordt met de game. Zo maak je eigen “hub” waarna je kunt beginnen met het prospecten naar ijzer erts, dit omzetten naar ijzeren ingots en dan omzetten naar ijzeren platen. Met deze platen en nog wat andere envoudige dingen beginnen we aan ons avontuur waarbij de maken van de machines steeds complexer wordt.

Complex

Ja de game wordt steeds complexer en gaat ook steed meer “micro” managment vragen. Waar je in het begin alleen maar erts nodig hebt om wat platen te maken wordt dit uiteindelijk een compleet productieproces waarbij je de ijzer erts mijnt, daarna smelt naar ingots vervolgens maak je er bijv. ijzeren staven van welke je vervolgens weer omzet naar schroeven om uiteindelijk deze schroeven samen te voegen met nog met ijzeren staven zodat je rotors kunt maken. Dit is natuurlijk maar 1 productie gedeelte van wat uiteindelijk natuurlijk behoorlijk lange processen worden.

Productieprocessen

Deze productie processen nemen natuurlijk behoorlijk wat ruimte in aangezien iedere stap in een ander gebouw moet gebeuren, tevens heeft ieder gebouw ook een ander stroom verbruik en productiesnelheid, wat betekend dat je moet kijken of je meerdere invoeren moet hebben of juist deze kunt splitsen.

Voorbeeld rotor

Wat heeft men nodig voor het maken van een rotor.
3 ijzeren staven, 22 schroeven
Schroeven worden gemaakt door 1 ijzeren staaf om te zetten in 5 schroeven. Kortom je hebt 5 staven nodig voor 25 schroeven.

Dit betekend dat je al 8 ijzeren staven nodig hebt voor 1 rotor.
Om 1 staaf te maken heb je 1 ingot nodig. Kortom 8 ingots in totaal.
om 1 ingot te maken heb je 1 erts nodig. Kortom 8 erts in totaal.

In het kort zou dit betekenen:
Mijn (erts) => 2x smelter (ingots) => producer (staven) => producer (schroeven)
2e smelter => producer (staven) =>
Daarna zowel de schroeven als de staven samenvoegen in de assembler (rotor).

Nu eens kijken naar wat het daadwerkelijke “rekensom” is
De mijner mijnt 60 ore per minuut op een pure node a 5mw stroom
De smelter smelt 30 ore naar 30 ingots per minuut a 4mw stroom
De constructor zet 15 ingots naar 15 staven per minuut a 4 mw stroom (je zou er dus 2 op 1 smelter kunnen zetten)
De constructor zet 15 staven om naar 90 schroeven per minuut a 4 mw
De assembler maakt xx rotor per minuut a xx mw.

Nu weet ik even niet wat de assambler gebruikt, maar zoals je kunt zien heb je zowieso het volgende nodig alleen maar om rotors te maken.

1 mijn, 1 smelter, 2 constructors en 1 assembler. Waarbij je nog genoeg erts overhoud om bijvoorbeeld meer staven en of platen te maken welke je weer in een ander productieproces kunt gebruiken.

Stroom:
5+4+(2×4)+4+?=21mw
1 biomass generator levert 20mw, kortom heb je zowieso 2 stuks nodig

Co-op

Momenteel ondersteunt de game officieel 4 player co-op, maar Coffee Stain heeft gezegd dat er meer in een sessie zouden moeten kunnen.

Roadmap na de EALaunch*

*Deze kan natuurlijk wijzigen gebaseerd op feedback of breaking bugs men verwacht minimaal een EA van een jaar.

Early Access Launch – March 19

The first couple of weeks will focus on patching and hotfixing:
• Crashes 
• Most annoying bugs 
• Smaller QoL improvements 

Update #1 – End of April

• Quartz Research Chains 
• Sulfur Research Chains 
• Conveyor Lifts 

Update #2 – End of May

• Tier 7 (Nuclear and Aluminium) 
• Trains 
• Overhaul late game areas 

Further down the road – TBD

• Improvements on core gameplay and systems 
• The rest of the FICSIT Milestones and Tech Unlocks 
• More buildings, parts, vehicles and creatures 
• Complete narrative 
• More optimization 
• Dedicated Servers 
• Mod support 

Mening

Deze mening zal nog uitgebreid worden zodra ik er wat meer uurtjes in heb zitten (vermoedelijk donderdagavond)

Afspeellijst